Willen jullie ook dat de school een plek is waar alle leerlingen zich op hun gemak voelen? Bij dit thema denk je met je team erover na hoe de school voor iedereen een veilige plek kan worden. We hebben met z'n allen een verantwoordelijkheid om iedereen zo veel mogelijk op hun gemak te laten voelen. Dat past natuurlijk heel goed bij Daltonderwijs, want de samenwerking en verantwoordelijkheid die daarvoor nodig is, is echt niet vanzelfsprekend. Bij dit thema worden er workshops gegeven over het creëren van geluksmomenten, LGBTQ+, mindfulness, en nog veel meer! Aan het eind van de dag doen jullie een voorstel wat we als school kunnen doen om het een gelukkigere plek voor iedereen te maken.
Vandaag ga je nadenken over wat geluk voor jou en de mensen om je heen betekent en hoe we op school zo goed mogelijk kunnen bijdragen aan elkaars geluk. Je verzamelt hier zoveel mogelijk ideeën voor bij de verschillende workshops. 's Middags ga je samen met je team het beste idee verder uitwerken. Wees daarbij zo concreet mogelijk: bedenk wat er precies moet gebeuren, wie het moet doen en wat daar voor nodig is. Maak van jullie idee een pitch (dat is een kort verhaal waarin je de hoofdpunten uitlegt). Deze pitch ga je houden voor een expert over dit onderwerp. Je maakt van deze pitch ook een filmpje.
11:00 UUR - 12:30 UUR
Onze voorstelling is een combinatie van muziek, dans en acteren. Alle disciplines werken samen om het juiste gevoel op te roepen bij de kijker. We doorlopen in deze voorstelling verschillende fases van jezelf ontdekken die aansluiten bij de leeftijd en levensfase van de jongeren. Erachter komen dat je niet bent wie je dacht te zijn, de angst die daarbij komt, de acceptatie van jezelf en ook hoe andere mensen hierop kunnen reageren.
Hoe word je gelukkig? Maar vooral hoe maak je een ander gelukkig? Hier leren we je hoe je geluksmomentjes en geluksgevoel kan opwekken.
Samen met een spoken word artiest ga je aan de slag om een goede tekst te maken over geluk, wat jou gelukkig maakt en hoe je iemand anders gelukkig kan maken. Je oefent in het voordragen van je tekst (ongeveer 30 seconden p.p en we nemen iedereens gelukstoespraak op).
Vind jij presenteren ook zo rot? Met de tips en trucs van deze professionele acteur, host en allround kletskous sta je nooit meer te zweten voor de klas of de camera. Presenteren kan je gewoon leren!
Maak je eigen sounds en voor je het weet dans je op je eigen beats. Helemaal van jezelf. Niet bij van een ander. Na 1,5 uur hebben we een eigen beatsplaylist gemaakt voor een party.
Op school ervaren leerlingen soms stress: de druk om erbij te horen, om goede cijfers te halen, maar ook de stress die ons digitale tijdperk met zich meebrengt. De spanning die hierbij komt kijken, uit zich meestal in eerste instantie in onzekerheden en faal- of testangst, maar kan soms ernstiger vormen aannemen. Bij mindfullnes leer je op een andere manier omgaan met dit soort spanning. Het doel? Meer werk- en leerplezier en beter om kunnen gaan met stressvolle situaties.De workshop van vandaag is bedoeld om kennis te maken met mindfullness en te onderzoeken of deze lessen voor onze school van waarde kunnen zijn.
Fimke Vellekoop
Kennismaking Mindfullness
Theatermakerij Storm
Voorstelling Hand in Hand
De Cultuurschool
Gelukswork
This makes me happy
Presenteer je gelukkig
Happy beats
13:00 UUR - 14:30 UUR
Je bent niet goed is een multidisciplinaire voorstelling die vormgegeven wordt door spel, dans, zang en spoken word. De voorstelling speelt zich af op de middelbare school. Een meisje uit de brugklas, genaamd Felicia, wordt erg gepest. Wanneer het op een dag te veel wordt besluit ze in de pauze weg te lopen van school. Aansluitend aan de voorstelling is een nagesprek of een workshop inspringtheater.
Hoe word je gelukkig? Maar vooral hoe maak je een ander gelukkig? Hier leren we je hoe je geluksmomentjes en geluksgevoel kan opwekken.
Samen met een spoken word artiest ga je aan de slag om een goede tekst te maken over geluk, wat jou gelukkig maakt en hoe je iemand anders gelukkig kan maken. Je oefent in het voordragen van je tekst (ongeveer 30 seconden p.p en we nemen iedereens gelukstoespraak op.
Vind jij presenteren ook zo rot? Met de tips en trucs van deze professionele acteur, host en allround kletskous sta je nooit meer te zweten voor de klas of de camera. Presenteren kan je gewoon leren!
Maak je eigen sounds en voor je het weet dans je op je eigen beats. Helemaal van jezelf. Niet bij van een ander. Na 1,5 uur hebben we een eigen beatsplaylist gemaakt voor een party.
Op school ervaren leerlingen soms stress: de druk om erbij te horen, om goede cijfers te halen, maar ook de stress die ons digitale tijdperk met zich meebrengt. De spanning die hierbij komt kijken, uit zich meestal in eerste instantie in onzekerheden en faal- of testangst, maar kan soms ernstiger vormen aannemen in bijvoorbeeld eetstoornissen en depressieve klachten.
Mindful in de klas is een mindfulnessprogramma voor het voortgezet onderwijs. Het is speciaal ontwikkeld om leerlingen vaardiger te maken in mindfulness. Het doel? Meer werk- en leerplezier en beter om kunnen gaan met stressvolle situaties.De workshop van vandaag is bedoeld om kennis te maken met mindfullness en te onderzoeken of deze lessen voor onze school van waarde kunnen zijn.
Kennismaking Mindfullness
De Cultuurschool
Jij bent niet goed
Gelukswork
This makes me happy
Presenteer je gelukkig
Happy beats