(Onder anderen gebaseerd op teksten van Marielle van Sleen, Tekstbureau t.i.m)
Wat is een pitch?
Een pitch is een boodschap van 2 minuten. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je onderzoek of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht. De boodschap mag best commercieel zijn, maar de feiten moeten kloppen.
Het idee stamt uit Amerika. Er is berekend dat je, als je samen met iemand anders in de lift staat op weg naar de bovenste verdieping, ongeveer een minuut hebt om je verhaal te vertellen. Je moet je dus beperken tot de belangrijke punten. Een goede pitch kun je alleen maken als je weet wat de doelen zijn van jou en jouw team.
Daarom moet je al van tevoren nagaan waar je kwaliteiten liggen: waar ben je goed in, doe je dat graag en wat is je ervaring. Zorg daarnaast ervoor dat je jezelf blijft, straal zelfvertrouwen uit en praat alleen over dingen waar je ook werkelijk wat vanaf weet.
Inhoud
Je kunt je voorstellen dat een pitch geen “standaard-product” is. Tegen een potentiële klant zul je waarschijnlijk een ander verhaal moeten houden dan tijdens een bijeenkomst met mede-ondernemers, maar de opbouw zal grotendeels hetzelfde zijn. Over het algemeen kun je altijd beginnen met doel en het onderzoek/onderwerp voor te stellen. Noem daarna wat de sterke punten zijn van jullie onderzoek of idee en waarom dat zo is. Sluit je pitch in ieder geval met een zeer korte samenvatting waarin je nogmaals het doel en het onderzoek of idee benoemt, zodat dat bij de mensen blijft hangen.
Tips:
Begin met een “ijsbreker” om interesse te wekken.
Vertel niet te veel, maar zeker ook niet te weinig.
Gebruik gewone taal. Vermijd vakjargon en afkortingen: dit is zelfs voor mogelijke klanten niet altijd even begrijpelijk en kan daardoor afschrikken.
Vertel je verhaal met zekerheid: vermijd woorden als “misschien”, “eventueel” of “wellicht”.
Wees altijd beleefd.
Maak je zinnen niet te lang, en haal op tijd adem.
Probeer (positief) op te vallen, dan blijft je verhaal langer hangen.
Bereid je pitch goed voor, maar dreun hem niet op, en lees hem niet voor vanaf een briefje. Zorg ervoor dat je enthousiast en sprankelend overkomt, alsof je je verhaal nu voor het eerst verteld.
Spits je pitch toe op de situatie. Heb je ontdekt dat je toehoorder(s) geïnteresseerd zijn in een van je specialiteiten, wijdt je dan niet teveel uit over de andere talenten die je beheerst, behalve als dat er toe doet.
Wees eerlijk! Spiegel mensen geen dingen voor die je achteraf niet kunt bieden.
Niet vergeten!
Denk bij het houden van je pitch aan de volgende punten:
Wat heeft de luisteraar aan jouw pitch? Met andere woorden, houdt rekening met je publiek.
Wat is je onderzoek of idee? Wijdt dus niet teveel uit over nevenzaken.
Waarmee kun jij de ander helpen?/ Welke doelgroep bedien je?
Wat levert het de ander op?
Op welke punten onderscheid je je van andere ideeën of onderzoeken? Waar ligt jouw meerwaarde?