Een school houdt niet op bij de schoolmuren maar staat in verbinding met de maatschappij. In de buurt van de school zijn veel andere organisaties aanwezig. Benieuwd welke organisaties er zijn, en zou je willen meedenken hoe we meer buiten de school met deze organisatie kunnen samenwerken? Bij dit thema ga je hiermee aan de slag. Alle teams krijgen een workshop over het maken van een “sociale kaart”, en die kaart krijgt zelfs een plek in de school. Als echte Daltonleerling ben je elke dag bezig met samenwerking, maar behalve samenwerken met docenten en klasgenoten kan je ook samenwerken met de omgeving. Zo nemen we de verantwoordelijkheid voor en met elkaar, waardoor we de omgeving een klein beetje beter kunnen maken.
We onderzoeken welke mogelijkheden de ideale Daltonschool heeft om samen te werken met haar omgeving (en andersom). Wat zou jij als leerling kunnen bijdragen aan de omgeving?
Deze informatie maken we visueel zichtbaar in een kaart. Ook gaan jullie op onderzoek uit en houden interviews met organisaties uit de omgeving.
Deze informatie komt ook weer terug in de kaart.
11:00 UUR - 12:30 UUR
of van 13.00 - 14.30 UUR
Leerlingen ontwerpen de kaart van de omgeving. Dit doen ze door middel van de methode "design thinking". Wat is een mentale kaart, hoe werkt het en welke organisaties zet je er in? Van maatschappelijk werk tot het theater en de supermarkt. Dit komt allemaal aan bod in deze workshop.
Bovenbouwleerlingen mogen er ook voor kiezen om de kaart digitaal te maken. Willem Korevaar geeft hierover de instructies. Meld je in dat geval bij hem in het koplokaal.
Simone: organiseert het maken van de fysieke kaart
Willem: organiseert het maken van de digitale kaart
Diederik: is expert van de omgeving en hij zal je vragen stellen en helpen waar nodig.
Sommige leerlingen zullen deze expert al kennen als aardrijkskunde docent op het Dalton. Maar Willem doet nog veel meer dan dat! Willem heeft bijzonder veel kennis op het digitale vlak. Zo geeft hij onder andere workshops in het maken van een digitale kaart met behulp van het software programma ArcGIS.
Zit je in de bovenbouw en heb je zin om met het software programma ArcGIS een digitale kaart te maken? Sluit je dan aan bij de workshop van Willem Korevaar.
11:00 UUR - 12:30 UUR
of van 13.00 - 14.30 UUR
In dit deel gaat de leerling fysiek op onderzoek in de wijk, maakt foto’s en neemt interviews af. Je krijgt een boekje mee in een bepaalde kleur (thema) en met een bepaalde wijk. In dit boekje staan interviewtips en kan je je vragen opschrijven. Deze informatie gebruiken jullie om de kaart aan te vullen.
Leerlingen bevragen elkaar en brengen de werkelijkheid en de ideale situatie in kaart. In de kaart moet duidelijk worden dat er beweging komt in de wijk en rondom en in de school en hoe de leerlingen die beweging willen veroorzaken.
Simone: organiseert het maken van de fysieke kaart
Willem: organiseert het maken van de digitale kaart
Diederik: is expert van de omgeving en hij zal je vragen stellen en helpen waar nodig.
Mijn naam is Diederik Visser. Ik ben 67 jaar oud en woon in Voorburg. Ik ben de vader van Robbert-Jan, Maud en Annemieke die alle drie op het Dalton hebben gezeten. Zelf ben ik lid geweest van de Ouderraad en de Medezeggenschapsraad van het Dalton.
Op dit moment ben ik gepensioneerd maar ik ben ook gemeenteraadslid voor het CDA. Ook doe ik wat vrijwilligerswerk voor de Wijkvereniging, het Rode Kruis, het Buurtpreventieteam en de Bloedbank.
Ik ben geboren in NL maar heb mijn hele schooltijd in Brussel (België) gewoond. Geschiedenis gestudeerd in Utrecht en (veel) later Politicologie in Leiden en werkte vooral op ministeries in Den Haag. Het meeste werk heb ik gedaan als voorlichter/woordvoerder van ministers, wethouders en een gedeputeerde (van Zuid-Holland).