Heb je ideeën waarmee het rooster van een ideale Dalton school eruit zou kunnen zien? Als je hier serieus over na zou willen denken, dan is dit thema voor jou een goede keuze. Gedurende de dag denk je met je team na over de voor- en nadelen van verschillende roosters, over het bioritme van de mens, en krijg je veel tijd om zelf een rooster te ontwerpen. Kies je bijvoorbeeld voor meer Daltonuren, meer keuzevrijheid, of zorg je ervoor dat de kernwaarden ergens anders in het rooster terugkomen? Aan het eind van de dag mogen jullie pitchen over jullie ideale rooster, wat in de toekomst gebruikt zou kunnen worden.
Na de lunchpauze maken jullie als team een rooster voor de ideale Daltonschool. Jullie doen een voorstel aan een expert hoe jullie het huidige rooster zouden verbeteren, zodat het beter past bij de kernwaarden van Daltononderwijs. Mogelijk wordt jullie rooster zelfs (gedeeltelijk) de komende jaren gebruikt bij ons op school!
11:00 UUR - 12:30 UUR
Jody van den Berg maakt al jaren het rooster op het Dalton Voorburg. Hij weet waar je rekening mee moet houden, welke aspecten daarbij belangrijk zijn, en welke onderdelen je in élk rooster erbij moet hebben. Jody legt ook uit hoe de Dalton kernwaarden in het huidige rooster gebruikt zijn, en hoe je dat in jullie eigen rooster ook zouden kunnen doen.
Moet een schooldag wel om 08:15 uur beginnen? En hoe lang zouden we door moeten gaan? Wanneer zouden de pauzes moeten zijn? Je lichaamsklok speelt hier een grote rol in, want als mensen zijn we van nature gewend om op bepaalde momenten "aan" te staan. Op het Leids Universitair Medisch Centrum houden ze zich onder andere bezig met welk biologisch ritme je lichaam aanhoudt. Vier medewerkers/studenten komen jullie uitleggen hoe je dit kan gebruiken bij het maken van roosters.
Op Spinoza 20First zijn ze een paar geleden volledig opnieuw begonnen. Ze hebben een gloednieuwe Daltonschool gemaakt, met daarbij ook een echt Daltonrooster. Laura Bouman is hier vanaf het begin bij betrokken geweest en zij kan jullie uitleggen hoe zij hun rooster écht Dalton gemaakt hebben. Laat je inspireren door een bijzonder rooster waardoor bijzonder onderwijs kan bestaan.
Op Spinoza 20First hebben ze een paar jaar geleden kritisch naar hun rooster gekeken met alle leerlingen en docenten. Ze hebben veel gesprekken gevoerd en alle problemen hebben ze een echte Dalton-oplossing voor bedacht. Lucas Bezembinder heeft deze gesprekken met leerlingen en docenten gevoerd en gaat dit nu met jullie doen! Zo kom je er echt achter wat een mooie oplossing zou zijn voor alle verbeterpunten die jullie in het huidige rooster zien.
Op veel middelbare scholen in Nederland zien de roosters er anders uit dan bij ons. Flexuren, blokuren, praktijkonderwijs, keuzewerkuren, continuonderwijs: het is maar een kleine greep uit alle begrippen die je in roosters tegenkomt. Patrick Fuchs heeft een overzicht gemaakt van de opties die op dit moment in Nederland en het buitenland bestaan, en denkt met jullie mee welke onderdelen daarvan goed zouden kunnen zijn op het Dalton Voorburg.
Jody van den Berg
Dalton Voorburg, Voorburg
Lucas Bezembinder
Dalton Spinoza 20First, Amsterdam
Leids Universitair Medisch Centrum
Leiden
Lizette Moerman
Dalton Spinoza 20First, Amsterdam
13:00 UUR - 14:30 UUR
In de tweede workshopronde gaan jullie met het team roosters bouwen om te oefenen! Naar aanleiding van de eerste workshopronde hebben jullie veel kennis opgedaan over alle onderdelen die je bij het bouwen kan gebruiken. Overleg met je team en met de docent om ideeën samen te voegen. Om te oefenen maken we eerst roosters (3x30 minuten) met de volgende kenmerken:
Een voorbeeldrooster met meer keuzewerktijd dan het huidige rooster.
Een voorbeeldrooster waarbij je een dag per week geen les krijgt, maar iets anders.
Een voorbeeldrooster waarbij de lessen niet 45 minuten zijn.